Doisprezece evanghelii blestemate.

doișpe evanghelii blestemate

by

Galateni 1:9 Cum am mai spus, o spun şi acum: Dacă vă propovăduieşte cineva o evanghelie deosebită de aceea pe care aţi primit-o, să fie anatema!

Dacă credeţi că scriu acest articol doar pentru că sunt setat în a condamna de dragul condamnării pur şi simplu vă înşelaţi. A observa şi confrunta falsele evanghelii este o responsabilitate deoarece la mijloc este eternitatea sufletelor iar implicațiile sunt vaste.

Este vremea, așa cum spunea Spurgeon altădată, să punem piciorul jos, să stăm acasă și să apărăm Evanghelia. Voi prezenta, pe scurt, cele mai populare false evanghelii pe care eu le-am auzit expuse de la amvoanele bisericilor evanghelice.

1. Evanghelia moralistă. Se predică un Hristos care te ajută să fii „mai bun”. Este o versiune foarte răspândită de evanghelie falsă iar listele de păcate la care te ajută Hristos să renunți diferă de la evanghelist la evanghelist și de la biserică la biserică. Se ratează complet esența Evangheliei, se confundă moralitatea cu starea duhovnicească și Hristos este văzut doar ca un exemplu demn de urmat (mai multe diferențe dintre evangheliamoralistă și cea adevărată).

a. Evanghelia schimbării faptelor externe. Unii spun că păcatele la care renunți pentru a fi „mai bun” cu ajutorul lui Isus sunt țigările și băutura, alții spun că este vorba de a asculta alt tip de muzică, a-ți face altfel tunsoarea, și a purta alt tip de haine. Se reduce transformarea adusă de Evanghelie la o simplă schimbare de fapte – lucru pe care și un ipocrit îl poate face, fără ajutorul lui Hristos. În plus, se confundă esența Evangheliei cu implicațiile Evangheliei. Da, Evanghelia are implicații profunde asupra fiecărui domeniu din viața ta dar sunt implicații și nu esența Evangheliei. Puteți fi siguri că Dumnezeu nu și-a dat Fiul să fie batjocorit doar ca tu să te tunzi mai scurt și să porți cravată la biserică.

b. Evanghelia abstinenței. Hristos a murit pentru tine ca să te lași de tutun, de alcool, de droguri, de curvie, de pornografie etc. Cu alte cuvinte, viața ta poate fi înțeleasă prin „tu nu ai voie să”. Este de la sine înțeles de ce oamenii lumii reduc pocăința și Evanghelia la o abstinență. Totuși sunt alte religii care practică abstinența mai bine decât noi. Eu nu afirm că Evanghelia nu are implicații asupra trăirii – adică a nu mai trăi în anumite tipare de comportament. Spun doar că Hristos nu a murit pentru noi doar ca să facem abstinență totală de la alcool. Poți fi sigur de lucrul acesta deoarece nu îl găsești nicăieri în Sfânta Scriptură.

c. Evanghelia „omului bun”. Vreau să înțelegeți de ce atât de mulți creștini evanghelici au ajuns să spună despre necredincioși că „sunt mai buni decât mulți pocăiți”. Lucrul la care ei se referă este că sunt mai morali. Însă aceasta nu este nici pocăință și nici Evanghelie. Faptul că cineva are caracter exterior aproximativ ireproșabil nu înseamnă că este credincios și nici că a acceptat Evanghelia. Sunt mulți atei morali. Pentru a fi moral nu trebuie să fii la Hristos. Cineva se poate opri din fumat, să-și bată soția și să fie o persoană drăguță, fără Hristos! Te poți descurca și fără. Iar a fi moral nu are în vedere deloc motivațiile ascunse ale inimii pe care noi nu le putem vedea și nici nu are în vedere ceea ce om face în lăuntrul ființei sale (imaginație, fantezii … lucruri dezgustătoare și inimaginabile pentru unii).

d. Evanghelia Legii. Da, ați citit bine! Mulți predică faptul că Evanghelia constă în a fi abilitat și învățat să ții Legea. Cu adevărat, în urma mântuiri, Dumnezeu ne pune într-o nouă relație cu Legea Lui însă nu aceasta este Evanghelia. Coduri de legi similare celor zece porunci sunt predicate și în alte religii. Poți foarte bine avea și altă religie decât creștinismul.

2. Evanghelia asigurării de viață. Pentru acești oameni Hristos este doar o metodă prin care te poți asigura definitiv și irevocabil pentru veșnicie. Cu alte cuvinte, vino la Hristos ca să scapi de iad. Cerul nu este chiar atât de senzațional dar măcar știi că nu mergi în iad. Această evanghelie este foarte populară tocmai pentru că conține un sâmbure de adevăr: în Evanghelia adevărată ni se promite, pe lângă alte lucruri, și asigurarea veșnicieiîmpreună cu Dumnezeu.

3. Evanghelia ritualistă. Să fii mântuit înseamnă să vii la biserică, să te rogi, să intonezi imnuri și, bineînțeles, să dăruiești zeciuială (și/sau la colectă). Acestea sunt dovezile incontestabile. Bineînțeles, evanghelia te face să te raportezi diferit la biserică, la rugăciune, la închinare și la finanțe dar nu aceasta este Evanghelia. Hristos nu a murit ca să dai tu mai mulți bani la biserică. A face niște ritualuri nu înseamnă a fi mântuit.

4. Evanghelia prosperității. O știți foarte bine – Hristos a murit ca să fii sănătos, bogat și iertat. Este păgânism pur. Toți zeii promiteau bunuri materiale. Dar tu nu poți să-L cobori pe Dumnezeu jos din cer pentru a-ți îmbunătăți familia și contul bancar. Nu trebuie să fii născut din nou ca să îți dorești prosperitate. Cine nu își dorește un BMW ultima serie, o casă de vacanță, un salariu bun, o nevastă frumoasă, sănătate până la 80 de ani etc? Ar putea fi numită, pe drept, „evanghelia omului carnal” deoarece promite tot ceea ce își doresc oamenii lumii. Din păcate în multe biserici evanghelice se predică versiuni mai ușoare ale acestui tip firesc de evanghelie. Biblia învață opusul Evangheliei prosperității.

5. Evanghelia reparațiilor. Dacă vii la Hristos poți să-ți rezolvi problemele cu șeful, nevasta, soacra și copiii. Dacă ții la familie uite că Hristos este soluția pentru problemele tale. Dacă vii la Hristos scapi de coșuri, de migrene, de reumatism etc. Hristos este și vindecător. Orice problemă sau necaz ai avea în viață Hristos vine să le rezolve. Nu vă înșelați – Hristos poate și va repara toate problemele umanității dar nu aceasta este Evanghelia – că aici și acum Hristos va repara toate problemele umanității.

6. Evanghelia lucrului lipsă. Acești oameni Îl prezintă pe Isus ca pe acel singur lucru de care ai nevoie. Te-ai descurcat de minune în toate lucrurile din viața ta și singurul lucru care îți lipsește este să vii la Hristos. El este cireașa de pe tort, cum se zice. De ce să nu ai și acest ultim lucru dacă viața tot ține așa mult cu tine? Ai totul dar dacă vrei să ai maximum vino la Isus. Hristos este un adaos, ceva care completează, puținul care lipsește, cel care maximizează ceea ce ai deja.

7. Evanghelia recunoștinței. Gândește-te la câte a făcut Dumnezeu pentru tine, nu îi poți găsi un locușor Fiului Său în inima ta? Răsplătește-i lui Dumnezeu și fii recunoscător primindu-L pe Isus în inimă. Această Evanghelie nu cuprinde scârbă, rușine, renunțare, recunoaștere a păcatului. Sau dacă cuprinde acestea, ceea ce este foarte rar, ele sunt făcute din mulțumire pentru Dumnezeu.

8. Evanghelia decizionismului. Da, pentru a veni la Hristos trebuie să decizi (nu neg nici lucrările premergătoare regenerării). O faci pentru că El îți îndreaptă voința către Hristos.Dar a spune că Evanghelia înseamnă a te decide este foarte greșit și fals tocmai pentru că de cele mai multe ori nu este explicată direcția acestei decizii.

a. Decizii cu caracter spiritual. Te decizi pentru ce? Decizi ca să ce? Chemarea Evangheliei este ultimul punct al mesajului ei și nu punctul central. Dacă predici mesajul Evangheliei curate decizia este de la sine înțeleasă. Oamenii vor întreba natural „ce trebuie să fac ca să fiu mântuit” sau „uite apa, ce mă împiedică să fiu botezat?”. Mai mult, a crede că omul este în control, că are putere de decizie, că „trebuie doar să decizi” este foarte fals și neagă păcătoșenia inerentă naturii umane și necesitatea puterii divine în convertire.

Deseori auziți aceste expresii profund nebiblice „fă-L pe Hristos Domn” în viața ta sau „să se nască Isus în inimă” (sau „să-i faci loc”). Am explicat pe larg de ce nu se mai naște în nici o inimă, de ce nu-L putem face Domn și de ce nu trebuie să-i dăm inima. Rugăciunea păcătosului este complet nebiblică și oferă o falsă siguranță.

b. Decizii cu caracter fizic. Aici găsim acele chemări de genul „repetă după mine”sau „am văzut și mâna ta” – acțiuni complet nebiblice și nejustificate din motive explicate pe larg în articolele menționate anterior. De obicei aceste practici trădează o înțelegere defectuoasă a Evangheliei și a mântuirii. Dar și practicile în sine sunt destul de periculoase.

c. Decizia definitivă. Această Evanghelie îți propovăduiește să te „rededici” de fiecare dată când o dai în bară și faci prostii sau păcate scandaloase. Ea nu acceptă că viața netrasformată înseamnă lipsa mântuirii. Tot ce trebuie să faci este să „crezi” că acea decizie te-a salvat pentru totdeauna.

9. Evanghelia stimei de sine. În această Evanghelie punctul principal este restaurarea unei păreri bune despre tine însuți. Așa că trebuie să predici că Dumnezeu te iubește, te vede valoros, vede potențialul din tine care poate fi eliberat prin credință, ar da orice ca să te aibă lângă El și chiar l-a dat la moarte pe Isus ca să te convingă că ești foarte important. Așa că, vino la Isus ca să te vezi cum ești în realitate: ce puternic, deștept, drăguț, minunat și extraordinar. Da, Hristos ne dă valoare datorită valorii Sale și da, El ne eliberează conștiința de vinovăție când ne mântuiește dar esența Evangheliei nu constă în felul în care tu te percepi pe tine sau cum te simți cu privire la tine însuți. Cu siguranță păcatul nu este un punct important în această evanghelie.

10. Evanghelia contribuției. Aceasta este una dintre cele mai populare forme de falsă Evanghelie. Ea poate fi observată raportându-se la cele trei faze ale mântuirii:

a. Primirea. Unii spun că pentru a fi mântuit Dumnezeu își face partea iar tu trebuie să-ți faci partea ta. Falsul din această declarație constă în faptul că atât credința cât și pocăința nu sunt faptele omului ci darurile lui Dumnezeu. Chemarea Evangheliei este la credință fără nici o contribuție a faptelor omului – de orice fel ar fi ele. Nu renunțarea la un anumit lucru este convertirea.

b. Perseverarea. Unii sunt de acord că regenerarea și convertirea sunt doar prin har și prin credință dar afirmă că pentru a fi păstrat în mântuire depinde de faptele tale. Desigur, voința omului este implicată în perseverarea sa dar nu ea nu este primară ci este coordonată și alimentată de puterea și povățuirea lui Dumnezeu. Mântuirea păstrată nu este prin fapte ci prin credință. Da, această credință va produce fapte dar aceasta trebuie să rămâne ordinea corectă.

c. Proslăvirea. Alții accentuează această parte escatologică a mântuirii noastre și vorbesc mereu despre a fi pregătit. Cu alte cuvinte, tot ceea ce contează este să fi făcut tot ce trebuie chiar înainte să vină Domnul. Altfel, ești pierdut. Majoritatea dintre ei crede în pierderea mântuirii (doctrină imposibil de acceptat) și că a fi mântuit înseamnă să produci un anumit set de fapte. Credința este vitală pentru convertire, chiar și după aceea – dar ceea ce contează sunt faptele tale.

11. Evanghelia supranaturalului. Nu mă înțelegeți deloc greșit – accept și cred în existența minunilor și a lucrărilor lui Dumnezeu care depășesc naturalul. Dar a spune că Evanghelia are de-a face cu a vedea vindecări este cu totul absurd. A spune că esența Evangheliei constă în a experimenta minuni cu Dumnezeu este departe de definițiile apostolice.

12. Evanghelia experiențialismului. În această Evanghelie tot ce contează este să te simți eliberat, iertat, fericit, bucuros, extaziat etc. Dacă ai aceste experiențe înseamnă că ai primit Evanghelia. Hristos a murit ca tu să experimentezi. Da, Evanghelia produce în noi experiențe dar experiența pe care o produce Evanghelie în mod primar nu este eliberarea conștiinței de vinovăție, descărcări psihice și emoționale în valuri de plâns sau bucurii care te fac să-ți pierzi controlul.

Și nu mă pot abține să mai menționez câteva deși am avut intenția inițială de a prezenta doar „doișpe” variante false. Oricum ele sunt prea multe ca să le pot aminti pe toate aici.

13. Evanghelia intelectuală. Tot ce trebuie să faci este să „accepți” adevărurile Evangheliei și asta înseamnă că ai „crezut”. Înseamnă să fii în asentiment cu Evanghelia și să afirmi adevărurile ei. Ești ok în cazul ăsta chiar dacă ea nu produce nici o transformare în tine. Dar idei pot accepta toți oamenii, dacă au suficiente argumente! Aceasta nu este Evanghelie.

14. Evanghelia iertării. Ei accentuează calitatea lui Hristos de Mântuitor, nu și de Domn, primirea lui Isus fără ucenicia cu Isus. Ce poate fi mai frumos decât să nu porți vinovăția păcatelor deși viața poate arată ca a demonilor? Poți fi „credincios carnal” și totuși să fii mântuit. Tu ai ieșit de „sub Lege” și ești liber „sub har” așa că nu-ți fă probleme.

15. Evanghelia sfaturilor. Unii cred că Domnul S-a întrupat și a murit doar pentru a coborî și a ne informa cu privire la ce vrea Dumnezeu. Acest lucru este fals deoarece problema omului nu este ignoranța ci răzvrătirea și împietrirea inimii sale.  În plus ceea ce vrea Dumnezeu de la noi ne-a fost revelat foarte bine și fără moartea lui Hristos. Evanghelia este un indicativ nu un imperativ.

16. Evanghelia îmbunătățirii. Aceștia spun că ceea ce lipsește omului este puterea. El ar vrea să trăiască bine dar nu pot așa că Hristos a murit ca să le procure putere. Omul are nevoie doar de puține ajustări și cârpeli și totul va fi bine. Isus ne mărește optimismul, ne ia stresul, repară relațiile distruse și ne scapă de dependența de cafea. De fapt, noi avem nevoi de înviere, nu de îmbunătățire, de împăcare nu de reparare.

17. Evanghelia relației personale. Ea afirmă că Dumnezeu tânjește să intre în relație cu noi, o relație pierdută prin înșelarea celui rău. De fapt, relația nu a fost pierdută ci schimbată din prietenie în dușmănie tocmai datorită rebeliunii nelegiuite a omului. Nu a fost o „pierdere” ci o părăsire voluntară mizerabilă și nejustificată.

Ce este Evanghelia?

2 gânduri despre “Doisprezece evanghelii blestemate.

  1. Pot fi o sumedenie de „evanghelii” Dar asteapta: nu au nimic de a face cu evanghelia Domnului Hristos care aduce o veste buna.Domnul Isus spunea simplu;pocaiti-va si credeti in evanghelie.Ce aduce Aceasta Evanghelie a Domnului Hristos?Aceasta veste buna iarasi este simpla.Anume ori ce om este pacatos si ca la urma este condamnat vesnic.Apoi ca, Dumnezeu a pregatit in Domnul Isus o mantuire,iertare vesnica.In rest toate sunt nascociri de natura omeneasca pe care Mantuitorul nu le-a adus dela Tatal.Viata unui copil al Lui Dumnezeu este schimbata fundamental din temelie.El are alta gandire, alta preocupare,si alte sentimente,impreuna cu alte aspirati.Pe el nu il mai intereseaza pamantul.Privirea si asteptarea lui este spre cer sa se intalneasca cu Cel care l-a inviat din morti.Un copil al Lui Dumnezeu se fereste, ignora ce este de natura pamanteasca.Ap. Pavel spune asa de frumos cand vine vorba de viata noua a celor nascuti din nou.Voi nu mai sunteti firesti,care inseamna pamantesti.Ci sunteti duhovnicesti care inseamna ceresti.As mai adauga ca;Cel nascut din nou a primit acest Dar dela Dumnezeu credinta care nu are nimic de a face cu religia.Adunarile, bisericile sunt pline de oameni religiosi si mai putin de copii ai lui Dumnezeu.Un copil al lui Dumnezeu nu este interesant ce invatatura poate da omul din firea lui pamanteasca.El are o unica sursa de har cea spirituala, Cuvantul, Sfanta Scriptura data de insusi Dumnezeu Tatal pentru copii Lui.

    Cer scuze ca am scris ceva Mai mult.

  2. Ce este Evanghelia?

    Cuvantul „Evanghelie” provine din limba greaca si inseamna „veste buna”. Continutul acestei vesti este clar aratat in Scriptura: „Va fac cunoscut, fratilor Evanghelia, pe care v-am propovaduit-o, pe care ati primit-o, in care ati ramas, si prin care sunteti mantuiti, daca o tineti asa dupa cum v-am propovaduit-o; altfel, degeaba ati crezut. V-am invatat inainte de toate, asa cum am primit si eu: ca Cristos a murit pentru pacatele noastre, dupa Scripturi; ca a fost ingropat si a inviat a treia zi, dupa Scripturi” (1 Corinteni 15:1-3).

    Acesta este singurul mesaj care, crezut, deschide portile Raiului. Evanghelia nu iti vorbeste despre faptele sfintilor, despre ritualuri bisericesti sau importanta Bisericii in mantuire. Evanghelia nu iti spune ce fapte trebuie tu sa faci pentru a fi mantuit. Evanghelia iti vorbeste despre Isus, fiindca in nimeni altul nu este mantuire (Fapte 4:12). El este singura cale! Evanghelia vorbeste despre ceea ce a facut El pentru mantuirea oamenilor! Omul nefiind in stare sa contribuie la mantuire, mesajul, vestea mantuirii este numita „Evanghelia harului lui Dumnezeu” (Fapte 20:24), harul insemnand un dar sau un favor acordat gratuit cuiva, fara ca persoana ce il primeste sa aiba vreun merit. Ai crezut tu Evanghelia pentru salvarea sufletului tau?

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s