Recenzia Cartii:”Surprins de Puterea Duhului.”de Jack Deere.

Recenzia Cartii „Surprins de Puterea Duhului” de Jack Deere.

NOTA: Evaluarea aceasta este facuta dupa versiunea in limba engleza a cartii lui J. Deere (Jack Deere. Surprised by the Power of the Spirit. Grand Rapids, MI: Zondervan. 1996); numerele paginilor pot fi diferite de versiunea Romaneasca.

O clarificare pentru cititorul Roman.

Decada anilor 80 in care J. Deere a devenit carismatic, a fost una de prosperitate economica a Americii si de relativa liniste sociala. Cineva ca profesorul Deere, traind in Texas, beneficia de un cadru ideal al vietii pamantesti. Personal am fost in Dallas Texas pentru sase luni in 1985, dupa ce emigrasem in SUA- California, in 1984, si pot spune ca in raport cu viata pe coasta de vest, viata in Dallas era chair fara nici-o trepidatie.
In acest context, J. Deere traia o viata crestina plata (p. 15). In situatia lui, se aflau majoritatea crestinilor Americani, iar pozitia de profesor la seminarul teologic ii dadea o aura speciala.

Am subliniat aceste lucruri deoarece crestinii din Europa de est care ajunsesera in America in decada 80, stiau ce inseamna lipsa, persecutia in diferite feluri, cit si increderea in Dumnezeu in viata de zi cu zi. Ca sa obtin pasaportul pentru emigrare, mi-au trebuit patru ani si jumatate, sute de memorii scrise, nenumarate audiente la toate nivelele, si trecerea de la o slujba in domeniul tehnic, la lucru la spatii verzi. Jack Deere nu are ce sa invete pe credinciosii, care, aflindu-se sub opresiunea comunista au experimentat minuni de toate felurile din partea lui Dumnezeu, si care intelegeau si cum Dumnezeu vorbeste.

Subtitlul cartii lui, descoperind cum Dumnezeu vorbeste si vindeca astazi, este ofensiv. Este ca si cind un pastor tinar abia iesit de pe bancile seminarului invata pe parintii cu familii reusite cum sa isi creasca copiii.
Problemele cartii lui Deere de abia incep. Asa cum vom vedea in mod foarte specific, cartea lui este intesata cu manipulari, aberatii, si erezii.

In loc de introducere.

Cartile care forteaza bunavointa cititorului, in loc de “cuvint inainte”, contin multe recomandari foarte elogioase a unor personalitati. Sare in ochi acest lucru si in cazul cartii lui J. Deere. Nu mai putin de sapte persoane recomanda “calduros” lucrarea lui.
Primul este Wayne Grudem, cunoscut teolog sistematician cu inclinatii carismatice.
Al doilea este Ralph Neighbour Jr., care a promovat concepte carismatice de grupuri de partasie.
Al treilea este Gordon Fee, un profesor competent dar cu istoric penticostal. Al patrulea este Peter Wagner, eretic de frunte contemporan.
Al cincilea este John White, fost asociat a lui J. Wimber, ereticul.
Al saselea este Bruce Waltke, simpatizant al carismaticilor si avocat al evolutionismului in cartea Geneza.
Al saptelea este R.T. Kendall, care are convingeri carismatice si a sustinut Toronto Blessing.

Capitolul 1

Iata un exemplu de viata de familie care lasa de dorit in cazul lui J. Deere. La pagina 15, ne spune cum sotia lui mergea 2 ore pe zi singura in Padurea Neagra din Germania, sa se roage. El niciodata nu a intrebat-o pentru ce se ruga!?… si ea niciodata nu i-a spus…dar J. Deere ne spune ca se ruga pentru el. Lucruri ca acestea erau comune (si sunt) in viata crestinilor Americani in anii 80, unde televizorul si alte divertismente erau atractia zilei, rezultind in izolarea unul fata de altul ca sot si sotie. Fenomenul este comun acum si in Romania.

La pagina 16, Deere ne spune ca a cerut conducatorului comitetului bisericii ca sa aiba ca vorbitor pentru conferinta lor de primavara, in persoana carismaticul Dr. John White. De ce? Pentru ca Deere si sotia lui erau ahtiati dupa scrierile lui J. White. Ei citisera toate cartile lui pana la acea vreme (15 la numar) el fiind autorul lor preferat! Ba inca un lucru si mai grav, la scoala duminicala, ei foloseau de ani de zile cartile acestui carismatic. Faptul ca J. Deere devine carismatic si biserica lui accepta invataturile lui eretice nu e o surpriza pentru nimeni, iar titlul cartii lui este o farsa.
Degeaba incearca autorul sa ne convinga ca e lucrarea Duhului Sfant si ca ce s-a petrecut cu el e o mare surpriza. El si sotia lui erau deja indoctrinati, impreuna cu biserica din care faceau parte. El era pastor la acea biserica.
Asteptau doar un moment prielnic ca ceea ce ei traiau launtric sa devina public.
Ii multumesc autorului pentru autodeconspirare!
Iata ce se poate intimpla cu un profesor de teologie care tradeaza loialitatea fata de institutia crestina la care lucra. Corect ar fi fost ca el sa comunice simpatiile lui carismatice cu conducerea de la Dallas Theological Seminary, si sa se retraga mult mai devreme.
Situatia lui este asemanatoare cu a lui Iosif Ton.
Mai departe vedem cum Deere si chairman-ul comitetului bisericii fac tot posibilul ca Dr. White sa vorbeasca la conferinta lor. Cind acesta ii suna sa confirme participarea la conferinta, Deere vrea sa ne impresioneze spunind ca a fost socat ca lucrurile pana la urma s-au rezolvat. Cum putea Dr. White, aghiotantul lui Wimber, sa refuze ocazia ca un profesor de la Dallas Theological Seminary, cit si biserica unde era el pastor, sa fie aduse in staulul carismatic?!?
Pentru cititorul avizat, cu cit Deere incearca sa prezinte un caz mai convingator, cu atit mai mult el isi pierde din credibilitate.
Discutia la telefon (p. 17,18) dintre J. Deere si Dr. White, unde Deere ramane fara argument, demonstreaza nu ca Dr. White stia foarte mult, ci ca Deere era slab pregatit ca profesor de seminar teologic. Asta se va vedea pe tot parcursul cartii cind el abordeaza texte Biblice, incercind sa isi sustina teza carismatica. Exegeza lui este specifica sectelor. O alta enormitate a lui Deere este ca Domnul Christos probabil a vorbit in limbi (p. 19).
Era Dumnezeu intrupat si era omniscient, deci nu avea nevoie sa vorbeasca in limbi. In umanitatea lui, a folosit aramaica, o limba semitica vorbita de oamenii simpli
in Israel la vremea aceea.
La incheierea conversatiei cu Dr. White, autorul spune ca petrece timpul pana la conferinta (aproximativ de trei luni), sa studieze Scriptura cu privire la vindecari si darurile Duhului. Concluzia lui este ca, vindecarile trebuie sa ocupe locul numarul unu in lucrarea bisericii (p. 22). Si inca ceva, Dumnezeu vorbeste in afara Scripturii, zice el (p. 23).
Cum poate J. Deere sa convinga cititorul ca in trei luni s-au produs “schimbari cataclismice”, folosind expresia lui, cind de fapt el insusi a marturisit ca literatura carismatica a lui White era preocuparea numarul unu a lui, a sotiei lui, si a bisericii unde era pastor?

Capitolul 2.

Afirmatia ca el a fost surprins de lucrarea Duhului Sfant prin conferinta carismaticului White, este doar o pretentie. Faptul ca dupa conferinta, o treime din biserica a fugit in fata ca sa fie asistati cu rugaciune de Dr. White, arata slaba prestatie a lui Deere ca pastor si asociatilor sai (p. 25).
Intre cei care au venit pentru asistenta spirituala a fost si o femeie pe care Deere o descrie ca fiind inteligenta, foarte educata, avind o incredibila inima pentru Dumnezeu, petrecind ore lungi in rugaciune, avea dar de invatator Biblic, dar toate aceste lucruri nu au ajutat-o cu nimic, spunea el.
De fapt, Deere vrea sa discrediteze portretul classic a unui credincios evanghelic, vrind sa demonstreze ca fara elementul carismatic lucrurile nu sunt in ordine.
Brusc ne spune ca ea avea o mare problema; poftea dupa aprobare din partea barbatilor. Si iata ca femeia spirituala e de fapt o carnala, si e nevoie sa fie “exorcizata” de Dr. White.
Detaliile exorcizarii sunt interesante si trebuie sa le discutam.
Ea sta fata in fata cu Dr. White…ea pleaca capul ca el sa se roage pentru ea…este portretizata ca fiind plina de rusine, disperare, si durere. In momentul acela, carismaticul White ii pune mana sub obraz si ii ridica capul spunindui ca ea este copil de imparat. Dupa aceea ii pune mana pe umar si se roaga pentru ea. Rugaciunea lui White aduce elementele intunericului in discutie, care declanseaza in Linda (asa o cheama), o manifestare ciudata, ea miscandu-si capul in sus si-n jos, gemind.
Concluzia rapida a lui J. Deere este ca un demon o manipula pe Linda. Dr. White comanda in numele lui Isus, nu demonului, ci ei, ca sa se linisteasca, dar autorul comenteaza mai departe ca fost un demon. Explicatile lui sunt puerile (p. 28). In teologia carismatica, crestinii pot fi posedati demonic. Aceasta este o erezie colosala.
In Efeseni 1:13 se arata ca, credinciosul este pecetluit/sigilat (σφραγίζω) cu Duhul Sfant.
In limbajul original, sensul este pecetluit, sigilat, dar avea si rolul unei semnaturi legale, aratind cine este propietarul. Şi voi, după ce aţi auzit cuvîntul adevărului (Evanghelia mîntuirii voastre), aţi crezut în El, şi aţi fost pecetluiţi cu Duhul Sfînt, care fusese făgăduit,(Efeseni 1:13).
Acelasi verb este folosit in Apocalipsa 7:4,5 cind cei o suta patruzeci si patru de mii au fost pecetluiti de Dumnezeu. Va inchipuiti pe vreunul din Apocalipsa 7:4,5 sa fie posedat demonic? Dar in gindirea carismatica, orice este posibil.
Citeva lucruri inadmisibile au avut loc in consilierea lui Linda de Dr. White. Daca este adevarat ca ea poftea aprobarea barbatilor, in momentul cind ea era cu capul in jos, plina de rusine, sub nici o forma el nu avea voie ca si barbat sa ii puna mana sub barba si sa ii ridice capul in sus. Atingerea aceasta a declansat tot felul de reactii nedorite in Linda.
Pe urma o atinge si pe umar. Unde erau femeile care trebuiau sa asiste intr-o consiliere de natura aceasta?
Dupa orice reguli in consilierea barbat-femeie unde se cunoaste din capul locului problematica specifica, un pastor sau consilier nu va atinge niciodata o femeie.
Dar in cercurile carismatice, atingerile sunt la ordinea zilei, cit si urmarile de rigoare. Oricum, J. Deere este grabit sa condamne consilierii si pastorii care au lucrat cu Linda inainte (p. 28, 29).
Deere continua evaluind ce s-a intimplat la conferinta, spunind: “biserica noastra a fost vizitata de un demon” (p. 29), ca si cind pana atunci nici un demon nu a fost prezent pe acolo. Capitolul se incheie cu vindecarea de aneurism a lui Ruth Gay. Deere si citiva s-au rugat si Domnul a raspuns. Ei ar fi putut sa ramana aici, ca Dumnezeu le-a aratat in mijlocul confuziei lor,
cum trebuie sa se intimple lucrurile in privinta vindecarii, dar degeaba. Saminta carismatica dadea roade si J. Deere vroia sa il cunoasca pe Wimber, marea personalitate carismatica.

Capitolul 3.

Dr. White il prezinta pe Wimber in asa fel incit Deere vrea sa se intilneasca cu el. Ocazia apare repede pentru ca Wimber a venit in zona sa tina o conferinta la Lake Country Baptist Church in Fort Worth, TX. Prietenii lui Deere l-au avertizat ca John Wimber nu era cum trebuie, dar fara rezultat (p. 33).

Ce urmeaza este manifestare tipica biserica Vineyard. Se cinta o jumatate de ora, oamenii ridica mainile pe sus, dupa aceea Wimber are mesajul lui despre Imparatia lui Dumnezeu, iar dupa care el anunta ca va urma timpul de practica “clinica”. Wimber le-a spus ca el va spune Duhului Sfant sa vina acum. Deere recunoaste ca lucrul acesta era ne-Biblic (p. 34).
Cind audienta nu a cuplat cu el, Wimber ii apostrofeaza. El cheama Duhul Sfant sa vina. Urmeaza momente de tacere care sunt parte din practica quakers. Wimber era un quaker, iar quakerismul este ocult http://noheresy.wordpress.com .
Intrebarea este urmatoarea. Duhul Sfant e la dispozitia lui Wimber? Alta intrebare.
Duhul Sfant era in alta parte, nu era acolo unde erau stransi credinciosii? Wimber comitea o mare erezie. In practica bisericilor Vineyard, ei spun cind Duhul Sfant sa vina in mijlocul lor. Ce insulta! Cititi aici o experienta din biserica lui Wimber: My Visit to the Anaheim Vineyard.

Wimber isi continua “clinica” prin vindecarea lui Margaret Pinkston. El incepe sa spuna ca e cineva in audienta care a fost la medic citeva zile inainte, si ca are dureri de ani de zile. O cheama pe nume, cu toate ca nu stia dinainte ca o cheama Margaret.
Persoana respectiva s-a ridicat si a venit cu ezitare in fata. Citiva adulti se roaga pentru ea, si ea este vindecata de problema ei. Se ridica o mare problema. Nicaeri in Noul Testament cei care au facut vindecari nu au facut ce a facut Wimber, adica o sedinta de ghicire.
Faptul ca Margaret a fost vindecata se datoreaza rugaciunilor credinciosilor.
Asta o spun luand ca autentic ceea ce Deere relateaza in cartea lui.
La sfirsitul evenimentului, Deere si Wimber se imprietenesc.

In decursul urmatorilor ani, Deere pleaca de la biserica lui, e dat afara de la Dallas Theological Seminary, si devine pastor la biserica Vineyard din Anaheim alaturi de Wimber. Intre timp, J. Deere se imprieteneste cu Paul Cain (p. 38). Deere relateaza despre P. Cain presupuse incidente supranaturale care s-au petrecut la nasterea lui, si faptul ca acesta a facut miracole la nivelul Noului Testament.
Prin asemenea afirmatii blasfemiatoare, Deere pregateste cititorul pentru teza pe care o va avansa la sfirsitul cartii, si anume ca si astazi sunt apostoli ca pe vremea Domnului Isus, si ca acesti apostoli pot face minuni ca atunci.
Intre carismatici, ei se numesc Noii Apostoli care vor sa instaureze imparatia lui Dumnezeu pe pamant prin exorcizare si minuni.
Paul Cain a fost parte dintr-un grup de vindecatori in jurul anilor ‘50, si a explicat lui Deere cum majoritatea acestor lucratori de miracole au cazut moral. Acest fenomen, unde mari predicatori penticostali sau carismatici, cit si vindecatori, majoritatea din America, termina cariera devenind alcoolici sau cazind in alte pacate grosolane, ne demonstreaza ca sunt elemente oculte in toata aceasta situatie. P. Cain insusi s-a dovedit mai tirziu ca era homosexual si alcoolic. El nici acum nu este recuperat, si asta o recunoaste chiar J. Deere: An Update on Paul Cain.

Intrebarea fundamentala este urmatoarea: a cazut vreunul din apostolii Domnului in asemenea pacate? Nicidecum!! Ei au ramas incoruptibili pana la sfarsit. Desigur nu perfecti, perfect este doar Domnul Christos. Cum isi permite Deere sa compare pe P. Cain si altii cu apostolii Domnului? Cartea lui Deere merita aruncata la gunoi imediat, dar mai sunt alte erezii majore care trebuie expuse pentru ca cititorii care au fost afectati de aceasta lucrare odioasa, sa poata fi clarificati.
La pagina 38 este un lucru care trebuie dezvaluit. Deere mentioneaza pe Mike Bickle si biserica Kansas City Fellowship. Mike Bickle, alaturi de P. Cain si altii, fac parte din grupul numit Kansas City Prophets. Ei sunt toti eretici renumiti. Cu ei a fost asociat si Ted Haggard, dovedit mai tirziu ca este mare homosexual.
Acest capitol se incheie cu vindecarea pe care o face P. Cain unei femei care suferea de diabet, alergii, o problema cu o valva a inimii, cit si o tumora in pancreas. Mai mult, P. Cain ii spune ca ea era la un pas de surmenaj nervos.
Deere da numele femeii, si anume Linda Tidwell. Ea a fost la doctor si a facut analize, si a fost confirmata vindecata de toate boliile pe care P. Cain le-a mentionat.
Inca un lucru. P. Cain i-a mai spus ca in timp ce ea suferea acasa, statea pe un scaun galben. Linda a confirmat ca asa era.
Din nou se pune o intrebare. Asa este o vindecare in acord cu Noul Testament? Nu, ci e o sedinta de ghicire. Deere il compara pe P. Cain cu Elisei, sau cu un apostol care vindeca in vremea Noului Testament, si anume ca P. Cain a ordonat sau a pronuntat vindecarea ca apostolii, si nu s-a rugat pentru insanatosirea femeii.
Aici trebuie sa facem o evaluare Biblica a evenimentului. Este o combinatie de putere miraculoasa de vindecare iesita din comun, insotita de un fenomen de ghicire, infaptuite de un om care era homosexual si alcoolic, si care nici astazi nu este recuperat din pacat.

In 2 Tesaloniceni 2:8,9 se vorbeste despre cel Nelegiuit, care va veni cu “tot felul de minuni, semne si puteri mincinoase.” P. Cain s-a manifestat exact ca Antichrist.
Este nelegiuit, dar face mari miracole. Şi atunci se va arăta acel Nelegiuit, pe care Domnul Isus îl va nimici cu suflarea gurii Sale, şi -l va prăpădi cu arătarea venirii Sale. Arătarea lui se va face prin puterea Satanei, cu tot felul de minuni, de semne şi puteri mincinoase, (2 Tesaloniceni 2:8,9)
La sfirsitul acestei recenzii voi prezenta informatii suplimentare despre Paul Cain.

Capitolul 4.

Autorul foloseste o ilustratie cu un bolnav psihic pentru a demonstra ca toti ceilalti afar de el, J. Deere, interpretam Biblia neobiectiv, bazati pe traditii.
Ca atare el ne da o lectie de obiectivitate. Pentru aceasta recurge la a opune doua vederi escatologice diferite a doua seminarii teologice de marca: Westmisnter Seminary si Dallas Teological Seminary.
Iar Dallas Theological Seminary este o scoala de frunte in domeniu. Analogia lui Deere este gresita si rau intentionata. (p.46-47).

Mai departe Deere da exemplu unui student aparent eminent in toate disciplinele teologice, dar care nu stia cum sa dovedeasca divinitatea Domnului Christos. Nu cred lucrul acesta. Capacitatea de a demonstra divinitea Domnului Christos este la indemina orcarui credincios devoatat Scripturii.
Intentia lui Deere este ca luand un exemplu de student care lasa de dorit, sa isi construieasca un argument care sa dovedeasca, ca minunile in Vechiul Testament se intimplau aproape in fiecare zi. Construindu-si cazul pe un asemenea exemplu de student incompetent, de fapt el isi demoleaza propia lui demonstratie (p. 49-50).
Dupa aceea, Deere incepe sa insire studentului respectiv minunile Vechiului Testament, de la Avraam pina la Samuel, ca si cind acestea s-ar fi petrecut pe o perioada de un an de zile, cind in realitate ele au avut loc pe o perioada de aproximativ 800 de ani. El a putut sa manipuleze pe un student slab, dar nu poate manipula pe cititorul care isi face tema (p.51-52).
Deere, esuand in a isi sustine teza, in final ataca regulile corecte de interpretare a Scripturii, care se bazeaza pe analiza gramaticala a textului cit si a cadrului istoric in care s-au petrecut evenimentele Biblice (p. 54). Mai mult, are indrazneala sa spuna ca majoritatea teologilor sunt de partea lui. Aceasta este cu totul ne-adevarat!

Interpretarea istorico-gramaticala este standardizata in America si in intreaga lume, bineinteles nu printre carismatici. Interpretarea Scripturii (termenul technic este hermeneutica) bazata pe gramatica si istorie, isi are originea in scoala de interpretare din orasul Antiohia de unde Pavel a plecat misionar. Mai este o scoala de interpretare opusa celei Antiohiene, si anume scoala Alexandriana, sub influenta lui Clement si Origen, parinti ai bisericii. Metoda Alexandriana de interpretarea textului, foloseste metafora si alegoria, lasand textul Biblic la dispozitia cititorului de a face ce vrea cu el.
Deere indirect argumenteaza pentru metoda Alexandriana, deoarece numai asa poate sa isi sustina pozitia ilogica.

Capitolul 5.

In capitolul anterior, Deere contesta intelegerea/interpretarea obiectiva a Scripturii, dar cind are nevoie sa isi construiasca argumentul sau, el spune ca foloseste “invatatura specifica si clara a Scripturii” (p. 58). Este Scriptura “specifica si clara” numai pentru J. Deere? Sau numai cind vrea el? Inconsecventa lui este ori viclenie ori “logica” carismatica.
In continuare, el arata cum multi cred in mod grestit ca toti bonlavii vor fi vindecati supranatural. (p. 58-64) Aceasta ipoteza circula printre carismatici si printre cei cu scolile de vindecare, dar nu printre evanghelicii sanatosi in credinta. El extinde aberatiile carsimatice peste toti evanghelicii pentru a-si crea o ocazie ca sa ne invete el cum stau lucrurile.

Iata un alt exemplu stupefiant de inconsecveta in aceast capitol. La pagina 67 el spune ca nu este rezonabil sa insistam ca darurile miraculoase au fost egale cu ale apostolilor, si ca sa nu concluzionam ca semnele si minunile au incetat odata cu moartea apostolilor. In felul acesta el pregateste terenul sa afirme ca John Wimber si in special Paul Cain au fost cei mai dotati in
privinta miracolelor. Pe P. Cain, Deere il face egal cu apostolii si spune ca el a avut “putere apostolica”, ca el doar a “pronuntat vindecarea” nici nu s-a rugat pentru aceasta. Ce urmareste Deere cu aceste afirmatii? El vrea sa sustina teza ereticului Peter Wagner ca astazi avem apostoli ca in secolul I. Implicatiile sunt grave si majore, si vom discuta la sfirsitul eseului problema Noilor Apostoli.

Semnele si minunile nu descriu lucrarea Domnului Isus, apostolilor, si a lui Stefan si Filip, ci confirma evanghelia propavaduita de ei. Lucrarea Domnului Isus a fost predicarea evangheliei. J. Deere spune ca lucrarea erau semnele si minunile pentru ca vrea sa il puna pe Wimber si in special pe P. Cain pe acelas nivel cu apostolii (p. 68).
Mai tirziu reia din nou arugmentul, spunind ca P. Cain a fost aproape de nivelul Domnului Christos si a apostolilor in lucrarea de vindecare (p. 71). Deere spune ca cercetarea istorica este imperfecta, si ca cine stie istoria asa de bine ca sa traga o concluzie buna? Peste doua paragrafe, il citeaza pe D.A. Carson care a facut o documentare istorica adegvata, a minunilor. Cind Deere are interes, istoria poate fi un instrument bun de cunoastere (p.73).

Capitolul 6

Deere recunoaste ca sunt abuzuri in privinta darurilor spirituale intre penticostali si carismatici, si ca acestea se pot manifesta chiar “infricosator”, spune el (p.77).
Mai departe, el sustine ca Dumnezeu lucreaza minuni chiar printre aceea care se fac vinovati de abuzuri spirituale, erori doctrinare, sau chiar cu o viata imorala ca Samson. El merge pana acolo sa spuna ca, in Corint, cu toate ca erau tot felul de probleme, totusi aveau intre ei prezente tot felul de lucrari miraculoase (p. 79).
El evita sa arate ca, pe curvarul din Corint, Pavel l-a dat pe mana Satanei: În Numele Domnului Isus, voi şi duhul meu, fiind
adunaţi laolaltă, prin puterea Domnului nostru Isus, am hotărît ca un astfel de om să fie dat pe mîna Satanei, pentru nimicirea cărnii, ca duhul lui să fie mîntuit în ziua Domnului Isus. (1 Cor. 5:4,5).

Dumnezeu a pedepsit cu moartea pe unii credinciosi din Corint, datorita participarii la masa Domnului in chip nevrednic. Dar Deere tace si aici: De aceea, oricine mănîncă pînea aceasta sau bea paharul Domnului în chip nevrednic, va fi vinovat de trupul şi sîngele Domnului. Fiecare să se cerceteze dar pe sine însuş, şi aşa să mănînce din pînea aceasta şi să bea din paharul acesta. Căci cine mănîncă şi bea, îşi mănîncă şi bea osînda lui însuş, dacă nu deosebeşte trupul Domnului.
Din pricina aceasta sînt între voi mulţi neputincioşi şi bolnavi, şi nu puţini dorm. Dacă ne-am judeca singuri, n’am fi judecaţi. Dar cînd sîntem judecaţi, sîntem pedepsiţi de Domnul, ca să nu fim osîndiţi odată cu lumea. (1 Cor. 11:27-32) Deere evita sa redea tabloul complet deoarece asta face parte din manipularea tipica falsilor profeti.
Dumnezeu facea minuni intre Galateni nu de dragul minunilor, cum zice Deere, ci ca sa dovedeasca ce inseamna puterea Duhului Sfant, unei biserici din secolul I care cazuse sub influenta iudaizantilor (p. 80).

J. Deere era admiratorul seminarului liberal Fuller (unde ereticii Wimber si Wagner activau), cu mult inainte de convertirea lui la carismatism, inca de cind era profesor la Dallas Theological Seminary (p. 80).
El vrea sa discrediteze doctrina adevarata, de care ii este frica, pentru ca prin doctrina oamenii pot vedea ereziile lui, si de aceea el alege sa prezinte un caz excentric al unui student care sustinea doctrina dar era dependent de pornografie (p. 81). De ce nu ne spune Deere nivelul de pornografie si pacat in mijlocul carismaticilor? O sa vedem mai jos cit de „morali” sunt carismaticii!

Pe urma Deere continua cu exemplul unui homosexual care a fost recuperat, dar a ramas bonlav de SIDA, si pe care biserica l-a respins, deoarece la vremea aceea oamenii erau ingroziti de contaminarea cu SIDA.
Mai departe, el discrediteaza bisericiile care au o doctrina ne-carismatica, acuzindu-le de abuzuri mai mari decit a celor carismatice (p. 83).
Daca tot a venit vorba de abuzuri, carismaticii sunt campioni.
Cine nu a auzit de Benny Hinn si circul lui numit cruciade de vindecare, de pe urma carora el a devenit multimilionar? El urmeaza sa fie investigat de Senatul American pentru evaziune fiscala.
Dupa el mai putem enumera pe Kenneth Copeland, Kenneth Hagen si Ted Haggard homosexualul. Unde vreodata au fost manifestari mai grotesti si demonice decit la Toronto Blessing care a fost lucrarea iesita din ideologia carismatismul lui Wimber?

Majoritatea manifestarilor carismatice sunt caracterizate de abuz, dar Deere nu are curaj sa le dezvaluie in mod concret. Apoi incearca sa se scuze ca a vorbit prea rau pe alti credinciosi si seminarul teologic la care a slujit, dar fara succes (p. 84).

Capitolul 7.

Deere incearca sa dea legitimitate manifestarilor ciudate de pe strada Azusa din Los Angeles (1906-1915), dar este contrazis de Hank Hanegraaff in cartea sa foarte documentata, Counterfeit Revival, Looking for God in all the wrong places, (Word Publishing: 2001).

Scopul lui Deere de a face o paralela intre ce sa intimplat pe strada Azusa si evanghelizarile lui Wesley, Whitefield, sau Johnathan Edwards, este ca miscarea carismatica sa capete credit in fata evanghelicilor (p. 87-90).
Cum indrazneste Deere sa faca in mod indirect, o paralela intre John Wimber, Paul Cain, Benny Hinn, Ted Haggard, pe de o parte, si Wesley, Whitefield si Johnathan Edwards, pe de alta parte, ca si conducatori de treziri spirituale?!? Faradelegea carismatica nu are nimic de aface cu trezirile spirituale, ci cu falsele treziri spirituale, cum a spus Hank Hanegraaff in cartea sa mentionata mai sus.

La pagina 92, Deere are lipsa de respect fata de Cuvintul lui Dumnezeu asemanind rugaciunea Anei din 1 Samuel 1:12-17, cit si coborirea Duhului Sfant la Cinzecime (Fapte 2:13), cu ceea ce la carismatici se numeste “imbatat in Duhul”.
Afirmatia lui Deere este o blasfemie, deoarece majoritatea “imbatarii in Duhul” ale carismaticilor sunt fie manifestari emotionale necontrolate, sau activitati demonice.
O expresie folosita de Deere la pagina 93 este ca Duhul aduce ordine din o stare de haos. El il citeaza inafara contextului pe Johnathan Edwards. La carismatici un serviciu de biserica normal se transforma in haos, este exact invers de cum Deere spune. Nu degeaba John MacArthur a scris cartea Charismatic Chaos (Haosul Carismatic), Zondervan Publishing: 1992.

Capitolul 8.

El neaga ca miracolele au fost destinate sa confirme lucrarile Domnului Christos si ale apostolilor (p. 102), dar in Evrei 2:3,4 se afirma foarte clar ca miracolele confirmau Cuvintul. …cum vom scăpa noi, dacă stăm nepăsători faţă de o mîntuire aşa de mare, care, după ce a fost vestită întîi de Domnul, ne -a fost adeverită de cei ce au auzit -o, în timp ce Dumnezeu întărea mărturia lor cu semne, puteri şi felurite minuni, şi cu darurile Duhului Sfînt, împărţite după voia Sa! (Evrei 2:3,4)
Sa retinem, darurile Duhului Sfant sunt impartite de Dumnezeu dupa voia Lui, nu dupa cum doreste Deere sau alti caristmatici.
Foloseste incorect 2 Corinteni 12:12, pentru a induce in eroare pe cititor ca semnele si minunile nu confirmau lucrarea apostolica, ci sunt lucrarea apostolica (p. 104). Semnele unui apostol le-aţi avut printre voi în toată răbdarea, prin semne, puteri şi minuni cari au fost făcute între voi. (2 Corinteni 12:12)

La paginile 111-112, Deere distorsioneaza adevarul despre teologia Reformatorilor, spunind ca ei si-au formulat doctrinele pe Evanghelii si
Faptele Apostolilor (ce contin foarte multe miracole). Din nou el incearca prin aceasta sa prezinte miracolele ca fiind o teza primara a Noului Testament, in defavoarea doctrinei Evangheliei. Numai ca, Reformatorii au inteles corect prioritatile Domnului Christos si ale apostolilor, si si-au formulat doctrinele atit din Evangheli cit si din epistole, punind in prim plan doctrina mantuirii si nu miracolele. De ce nu miracolele in primul rind? Mantuirea vine prin auzirea Cuvintului. Miracolele azi sunt prezente in toate religiile, dar nu mesajul Evangheliei.
J. Deere este maestru in manipulari. Este surprinzatoare capacitatea lui de inselaciune, care depaseste pe Martorii lui Iehova si pe Adventisti.

Capitolul 10.

Distorsioneaza 1 Corinteni 12:31, afirmind ca textul spune sa doresti intens darurile spirituale (p. 136). In realitate, 1 Corinteni 12:31 spune altceva, si anume, Corintenii sunt indrumati sa doreasca dintre darurile spirituale, pe cele mai bune. Umblaţi dar după darurile cele mai bune. Diferenta este foarte mare, deoarece Corintenii erau imaturi spiritual si umblau dupa vorbirea in limbi care le dadea ocazia sa se afirme public, iar Pavel ii indeamna sa doreasca edificarea bisericii, si nu senzationalismul. Lucrul acesta e confirmat de 1 Corinteni 14:1, 39, in care Pavel ii incurajeaza pe cei din Corint sa doreasca profetia si nu vorbirea in limbi, profetia fiind printre darurile cele mai bune. Iata cum J. Deere profesor de seminar teologic, pervertit de carismatism, incearca sa minta in fata pe cititorul care nu il verifica cu textul Scripturii.

Capitolul 12.

El spune ca cineva poate sa creasca in darul vindecarii, ca si cind prin exersarea lui, capacitatea de a vindeca va creste. Deere aduce ca suport in discutie, asocierea lui cu John Wimber si Paul Cain. Acest concept, unde
cineva creste in puteri miraculoase prin asocierea cu altii cu “vechime” este o metoda vrajitoreasca/shamanista.
El afirma ca darurile spirituale le da Dumnezeu cum vrea, dar dupa aceea, are indrazneala sa spuna cititorilor sa gindeasca in dezacord cu Scriptura: “Sa nu zici: Dumnezeu poate sa imi dea orice dar spiritual care El il vrea” (p. 165). Ca suport pentru erezia lui, Deere foloseste Iacov 4:2 in afara contextului: Voi poftiţi, şi nu aveţi; ucideţi, pizmuiţi, şi nu izbutiţi să căpătaţi; vă certaţi, şi vă luptaţi; şi nu aveţi, pentrucă nu cereţi. Uitandu-ne la verset, vedem ca lucrurile care nu le aveau credinciosii carora Iacov le scria, nu erau darurile spirituale, ci lucrurile materiale.

Capitolul 14.

Cartea se incheie cu o premonitie sau ghicire, pe care P. Cain o face despre Kevin si Regina, sot si sotie de la Vineyard Christian Fellowship din Santa Maria (p. 210). Deere spune ca sunt multe probleme asociate cu felul in care vorbeste Dumnezeu. Fara indoiala, problemele le are Deere, nu credinciosii normali. Ca dovada ca el nu este cum trebuie in domeniul acesta, in urmatorul paragraf el afirma ca Dumnezeu vorbeste inafara Bibliei (p. 214).
Semne si minuni introduc imparatia lui Dumnezeu in vremea noastra- Kingdom Now (p. 224), Samaritenii aproape sigur au vorbit in limbi (p. 234), iar Dumnezeu da apostoli la orice moment in istorie (p.252)….acestea sunt ultimele aberatii ale cartii lui.
Ca o preconcluzie, merita citit acest excelent rechizitoriu la fenomenul carismatic aici.

Concluzie.

1. Jack Deere, prin cartea sa „Surprins de Puterea Duhului”, a tradat Evanghelia Domnului nostru Isus Christos, pentru falsa evanghelie a minunilor. In acest context, Evanghelia adevarata e folosita in mod abuziv, doar ca sa sprijine dupa cum ii place lui Deere, ereziile doctrinei carismatice.
Ce spune Scriptura despre generatia de oameni de pe vremea Domnului Christos, care seamana cu generatia contemporana, avind cunostinta Biblica dar traind in pacat? Un neam viclean şi preacurvar cere un semn; nu i se va da alt semn decît semnul proorocului Iona.„ Apoi i -a lăsat şi a plecat (Matei 16:4).
Semnele de origine Divina nu sunt pentru vremea de acum. Fara indoiala, Dumnezeu raspunde copiilor Lui la rugaciuni, intervenind supranatural in felul in care El vrea. Darul vindecarii a trecut de la o persoana individuala la mandatul pe care il are biserica.

Cititi mai pe larg pe blog postarea Raspuns lui Emi Zarnescu. Vor fi totusi semne si minuni mincinoase care pregatesc calea lui Antichrist. “Căci se vor scula Hristoşi mincinoşi şi prooroci mincinoşi; vor face semne mari şi minuni, pînă acolo încît să înşele, dacă va fi cu putinţă, chiar şi pe cei aleşi” (Matei 24:24)

2. Cind J. Deere a fost intrebat ce crede el ca este Evanghelia, in timpul unui interviu, iata cum au decurs lucrurile: Intrebare: “Dar in mesajul Evangheliei? Intradevar este un lucur care ar fi putut fi clarificat. Nu crezi ca am putea reduce Evanghelia la un fel de propozitie cum sumarizeaza apostolul Pavel, sa zicem in 1 Corinteni cap. 1 si 2, sau cap. 15; sau in 1 Tesaloniceni 4? Dr. Deere: …Nici un raspuns, cu exceptia de a ridica din umeri… Intrebare: “Crezi ca apostolul Pavel a avut ceva particular in minte cind i-a scris lui Timotei si i-a cerut sa pazeasca Evanghelia care a fost incredintata lui? Tu spui ca nu poti sa te duci inapoi la conferinta aceasta (interviul era luat putin inainte de o conferinta), si sa spui oamenilor acelora Evanghelia?” Dr. Deere: “Nu, nu inca.”

Interviul intreg aici:

3. Iata citeva detalii esentiale despre falsul profet Paul Cain http://www.letusreason.org/latrain5.htm , care a fost ucenicizat de unul dintre cei mai periculosi falsi profeti ai secolului XX, si anume, William Branham http://www.letusreason.org/Latrain3.htm

Lecturind materialul de pe cele doua linkuri, puteti sa intelegeti mai bine in ce companie s-a format si a lucrat Dr. Jack Deere. Va vine sa credeti ca cea de a doua carte a lui J. Deere Surprins de Vocea Lui Dumnezeu este dedicata falsului profet Paul Cain? Cindva in viitor vom recenza si aceasta lucrare detestabila.

4. Cartea lui Deere promoveaza manifestari spirituale care pregatesc venirea lui Antichrist. Aceste manifestari sunt urmatoarele:
a. Semne si Minuni Mincinoase (Lying Signs & Wonders) http://www.apologeticsindex.org/l02.html
b. Noii Apostoli (New Apostolic Reformation) http://www.globalharvest.org/apostolic.htm arata asa de ocult iar aici este expusa erezia lor http://www.letusreason.org/Latrain21.htm
c. Imparatia Instaurata Acum (Kingdom Now) http://www.letusreason.org/Latrain12.htm
d. Fii lui Dumnezeu Manifestati (The Manifest Sons of God) http://www.letusreason.org/Latrain1.htm
e. Al Treilea Val (The Third Wave) http://www.apologeticsindex.org/581-third-wave
f. Armata Profetului Ioel (Joel’s Army)
http://www.letusreason.org/Latrain10.htm

Cum se leaga manifestarile enumarate mai sus ca sa formeze un sistem de doctrine si influente oculte care sa pregateasca venirea lui Antichrist? Iata cum stau lucrurile. John Wimber este parintele miscarii carismatice Vineyard Fellowship. Aceasta miscare a fost suspectata de la inceput de manifestari oculte. Nu inseamna ca toti de la Vineyard Fellowship sunt ocultisti. Wimber a cautat senzationalul si miracolele cu orice pret.
In teologia lui a introdus invataturile ezoterice ale lui Agnes Sanford. Wimber se asociaza cu Peter Wagner. In 1974, este invitat de Peter Wagner sa devina Director Fondator al Departamentului de Cresterea Bisericii la Institutul Teologic Fuller din Pasadena, California. Mai tirziu, in 1982, el este invitat din nou sa predea la Fuller un curs numit Semne si Minuni si Cresterea Bisericii. El preda cursul pina in 1985 cind seminarul teologic Fuller a desfiintat clasa respectiva.

Wagner, sub influenta lui Wimber, promoveaza mai tirziu urmatoarele fenomene carismatice in crestinismul contemporan: Noii Apostoli, Imparatia Instaurata Acum, Manifestarea Fiilor lui Dumnezeu, si Al Treilea Val.
Si acum sa punem lucrurile impreuna. Ideologia lui Wimber care promoveaza putere, semne si minuni, si-a gasit forma concreta in aplicatiile facute de Peter Wagner. Acesta din urma, spune ca biserica contemporana (carismatica) reinstaureaza slujba de apostoli si prooroci ca in Biserica din secolul intai. Acesti Noi Apostoli fac semne si minuni ca si apostolii Domnului, spun ei. Un exemplu concret este profetul micinos Paul Cain, asa cum am vazut in recenzia cartii. Noii apostoli si proorocii duc un razboi spiritual de exorcizare a bisericii, a cartierelor, oraselor, a intregi regiuni si tari, pana la detronarea domniilor si stapanirilor din locurile ceresti.
Cind ei isi tremina slujba aceasta, pretind ei, pamantul va fi curatit si prosper, si imparatia lui Dumnezeu va fi instaurata de miscarea carismatica, prin “apostolii si profetii” lor. Cind “succesul” lor va fi deplin, Domnul Christos va veni sa imparateasca, spun ei.

Wagner spune ca intreg fenomenul descris mai sus se mai poate numi si “Al Treilea Val”. Primul Val a fost miscarea penticostala, al Doilea Val a fost miscarea carismatica, si al Treilea Val sunt Noii Apostoli, facatori de minuni din cadrul miscarii carismatice, instaurind imparatia lui Dumnezeu.

Liderii carismatici spun despre ei si despre alti apostoli de ai lor ca ei sunt Christosul intrupat, sau mai specific, ei sunt Fii lui Dumnezeu Manifestati. Unii isi aroga calitati divine. Jack Deere este teologul in spatele acestor fenomene, si argumenteaza ca va fi o armata intreaga de apostoli si profeti carismatici numita Armata lui Ioel, care vor instaura imparatia lui Dumnezeu pe pamant, si care vor fi “invincibili”. Pe langa faptul ca teologia lui Wimber, Wagner, si Deere este total ne-biblica, alta problema fundamentala este ca, ocultul este prezent in manifestarile lor, asa cum rezulta de la punctul 2 din concluzie.

Nu este de loc la intimplare ca Wimber a scris urmatoarele carti: Power Evangelism, Power Healing, si Power Encounters, si a produs setul de DVD Signs & Wonders. Toate aceste lucrari ale lui sunt amestecate cu ocult; si iata ca sub ochii nostri se implineste ce Pavel ne avertizeaza in 2 Tesaloniceni 2:8-10, minuni, semne si puteri mincinoase …Şi atunci se va arăta acel Nelegiuit, pe care Domnul Isus îl va nimici cu suflarea gurii Sale, şi -l va prăpădi cu arătarea venirii Sale. Arătarea lui se va face prin puterea Satanei, cu tot felul de minuni, de semne şi puteri mincinoase, şi cu toate amăgirile nelegiuirii pentru ceice sînt pe calea pierzării, pentrucă n’au primit dragostea adevărului ca să fie mîntuiţi.

Iata de ce este periculoasa evanghelia minunilor: pentru ca prin puteri, semne, si minuni mincinoase, se va introduce Antichrist in lumea religioasa. Multi evanghelici vor fi surprinsi sa afle ca in prezent, marile religii ale lumii (Islam, Hinduism, Buddism etc.) au parte de “miracole” la acelasi nivel ca cele experimentate de carismatici.

In video clip-ul urmator, Peter Wagner il unge ca mare “evanghelist” pe Todd Bentley. La doua saptamani dupa ce a fost “comisionat” T. Bentley isi lasa sotia si se casatoreste cu dadaca (babysitter) copilului lui.
Pe linga Wagner se afla alti “Apostoli” dubiosi. T. Bentley arata ca o reptila: http://www.youtube.com/watch?v=YEwsG4lsXq4 .
Vizionati si urmatorul episod de la acelasi eveniment, care te lasa fara comentarii: http://www.youtube.com/watch?v=jHBpCllFIpg&feature=related

5. Prestatia teologica a lui Deere este specifica sectelor. El amesteca adevarul cu erezia pentru a insela pe cei lesne crezatori. Folosirea versetelor inafara contextului, exegeza gresita, si hermeneutica eronata sunt uneltele lui cu care manipuleaza pe cititorul neavizat. Cartea lui Deere nu este altceva decit manual de convertire la carismatism.

6. Miscarea “Strajerii” merge pe aceiasi ideologie, dar in prezent in “viziune” Romaneasca. Multi participanti la intilnirile “Strajerilor” sunt sinceri dar indusi in eroare.

7. Iata doua linkuri care completeaza aceasta recenzie: Who Surprised Whom? The Holy Spirit or Jack Deere? (trimisa de fratele Victor D.) Deere’s Doctrinal Demise

Pastor Paul Dan 01/09/11
_______________________________________________________

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s